Projektek
GINOP 6.2.3-17-2017-00038
GINOP 6.2.3-17-2017-00038
Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben
Projekt azonosító száma: GINOP-6.2.3-17-2017-00038
Kedvezményezett neve: Szekszárdi Szakképzési Centrum
Projekt megvalósítás időszaka: 2018. január 1 – 2020. december 29.
Szerződött támogatási összeg: 550 Millió Ft
Támogatás mértéke: 100%
Projektbemutató
GINOP-6.2.3-17-2017-00038
Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben
A PROJEKT CÉLJAI ÉS TEVÉKENYSÉGEI
A célok meghatározása
Az intézkedés kiemelt célja a végzettség nélküli iskola elhagyók számának csökkentése, a szakképző intézmények kulcskompetencia-fejlesztő kapacitásainak megerősítése, az alapkészségek fejlesztésére alkalmas eszközrendszer fejlesztése, a szakképzés eredményesebbé tétele, az iskolai teljesítmény növelése az egész életen át tartó tanulásra való képessé tétel érdekében összhangban a Végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni középtávú stratégiával, valamint az oktatásra vonatkozó 2016. évi ország specifikus ajánlásokkal. (Lásd: (A szakképzési intézményrendszer átfogó fejlesztése, GINOP-6.2.3 projekt felhívása)
A célok elérése érdekében pedagógusok képzése és felkészítése valósul meg a végzettség nélküli iskolaelhagyás hatékony kezelése és megelőzése érdekében alkalmazható módszertani ismeretek elsajátítása vonatkozásában.
A project általános célja
(1) a végzettség nélküli iskolaelhagyás kezeléséhez helyi feltételrendszer kialakítása,
(2) hozzájárulás a végzettség nélküli iskolaelhagyók, azaz a korai iskolaelhagyók, lemorzsolódók országosan mért arányának 10 % alá csökkentéséhez,
(3) a szakképzésben tanulók végzettségi szintjének növelése és továbbtanulási esélyeik javítása,
(4) a HÍD programban, illetve a szakképzésben tanulók alapkészségeinek fejlesztése,
(5) a szakképzés eredményesebbé tétele,
(6) az iskolai teljesítmény növelése,
(7) az egész életen át tartó tanulásra – ennek részeként az érettségi vizsgát adó képzésbe lépésre való képessé tétel.
A projekt konkrét célja
(1) az alapkészségek fejlesztése céljából tanulócsoportok létrehozása és működtetése (a tanulói létszámunk legalább 5%-a számára, azaz minimum 250 tanuló1 bevonásával),
(2) a tanulócsoportokban résztvevők tanulmányi eredményeinek javulása,
(3) a középfokú végzettség nélküli tanulói jogviszony megszűnési számának csökkenése az adott évfolyamon belépők számához viszonyítva, az elmúlt évek romló tendenciájának megállítása, és javulás elérése,
(4) a tananyagok alkalmazását célzó képzések biztosítása 86 fő2 pedagógus számára, akik közül legalább 90%-uk (77 fő) sikeresen végzi el a képzést
(5) LEGO robot pedagógiai program alkalmazásához szükséges tárgyi és humán infrastruktúra biztosítása,
(6) Digitális Közösségi Alkotóműhely (DAK) kialakítása és működtetése, a szükséges tárgyi és humán feltételek biztosítása,
(7) a helyzetértékelés alapján kialakított cselekvési terv kétévenkénti felülvizsgálata, annak érdekében, hogy időben alkalmazkodjunk a környezeti változásokhoz és biztosítsuk a hosszú távú célok megvalósulását.
Az elérendő célokhoz szükséges tevékenységek bemutatása
A Szakképzési Centrum szakmai feladatai
a.) Helyzetértékelési tevékenység
Elkészítjük a szakképzési centrum és tagintézmények helyzetelemzését a GINOP-6.2.2-VEKOP-15 felhívásban meghatározott elvárások, alapelvek alapján.
Tagintézményi és Centrum szintű helyzetértékelés elkészítése:
- a helyzetfelmérés koordinálására, elvégzésére munkacsoport kialakítása Centrum szinten és tagintézményi szinten is; a Centrum-szintű munkacsoportban a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal által kiadott módszertani útmutató és sablon előírásai szerint minden tagintézmény, valamint együttműködők is képviseltetik magukat, ezért munkacsoportunk 17 főből áll.
- A tagintézményi szintű munkacsoport hatfős (5 fő munkatárs + 1 tagintézményi koordinátor)
- A szakértői munkacsoport hét fővel működik (főigazgató, a projekt menedzsere és szakmai vezetője, iskolapszichológus, szociális munkás, Tolna megyei szakszolgálat, továbbá az EGYMI képviselője).
- A szakértői munkacsoportot összesen tízfős tagintézményi munkacsoport támogatja a centrum szintű helyzetelemzés, továbbá a cselekvési terv összeállításában, megvalósításában.
- a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal GINOP-6.2.2-VEKOP-15-2016-00001 azonosító számú kiemelt projektjében kidolgozott módszertan alapján intézményi szintű felmérés, centrum szintű összegzés elkészítése külső szakértők közreműködésével
- a külső szakértői feladatok kiterjednek különös tekintettel a következőkre:
(1) a kötelezően alkalmazandó módszertan alapján szakmailag segíti és koordinálja a Szakképzési Centrum munkacsoportjának munkáját,
(2) feladatütemezési és időütemezési tervet készít,
(3) megtervezi a mérések és adatgyűjtések menetét, mechanizmusait, ehhez ütemtervet készít és szükség esetén eszközöket dolgoz ki vagy adaptál,
(4) SWOT elemzést készít, melynek során felülvizsgálja, összesíti és elemzi a munkacsoport által centrum szinten gyűjtött adatokat,
(5) az adatelemzés eredményét szövegesen összefoglalja, problémakatalógust készít,
(6) a végzett munkát összegzi, véglegesíti a helyzetfelmérés eredményeit,
(7) a munka során műhelymunkákat, megbeszéléseket szervez és bonyolít le
A Helyzetértékelési dokumentumot legkésőbb a támogatási szerződés aláírásától számított 120 naptári napon belül meg kell küldenünk az NSZFH- nak egy ún. fejlesztő célú értékelésre. Az NSZFH értékelését követően a végleges Helyzetértékelési dokumentumot az if622@nive.hu e-mail címre és a Támogatónak is meg kell küldenünk.
b.) Cselekvési terv kidolgozása
Elkészítjük a centrum szintű cselekvési tervet, továbbá a helyzetelemzésre épülő tagintézményi szintű (helyi) intézkedési terveket a GINOP-6.2.2-VEKOP-15 felhívásban meghatározott elvárások, alapelvek alapján.
- a szakértői munkacsoport tagjainak felkészítése az NSZFH által koordinált GINOP-6.2.2-VEKOP-15-2016-00001 azonosító számú kiemelt projektjének keretében kidolgozott továbbképzési program alapján; a szakértői munkacsoport részt vesz a GINOP-6.2.2-VEKOP-15 által nyújtott szakmai és intézményfejlesztést támogató programokban, valamint a GINOP-6.2.4-VEKOP-17 kiemelt projekt fejlesztéseinek bevezetését előkészítő tevékenységekben
- a cselekvési terv célterületeinek meghatározása a felhívásban nevesített minden terület figyelembe vételével, különös tekintettel a korai iskolaelhagyás mutatójában vállalt csökkenés mértéke módszertan leírására, a korai jelzőrendszer bevezetésének, alkalmazásának eljárásaira, módszereire, valamint a teljes iskolára vonatkozó komplex pedagógiai-módszertani fejlesztések terveire,
- cselekvési terv elkészítése a létrehozott szakértői munkacsoport az NSZFH által koordinált GINOP-6.2.2-VEKOP-15-2016-00001 azonosító számú kiemelt projektjének keretében kidolgozott és biztosított módszertan szerint, a helyzetértékelés alapján, külső szakértő közreműködésével. A szakképzési centrumban dolgozó munkacsoport-tagok célfeladatként látják el a munkát egyéb napi feladataik mellett
- a cselekvési tervben a Kötelező vállalások között meghatározott alábbi vállalások célértékét szükséges meghatároznunk:
- A tanulmányi eredmények javulása a tanulócsoportok esetében,
- A középfokú végzettség nélküli tanulói jogviszony megszűnési számának csökkenése az adott évfolyamon belépők számához viszonyítva.
- a cselekvési tervet legkésőbb a támogatási szerződés aláírásától számított 120 naptári napon belül el kell készítenünk és meg kell küldenünk fejlesztő célú értékelésre az NSZFH- nak. (A fejlesztő célú értékelés elkészítésére az NSZFH- nak 30 nap áll rendelkezésére.). Az NSZFH értékelését követően a végleges Helyzetértékelési dokumentumot az if622@nive.hu e-mail címre és a Támogatónak is meg kell küldenünk.
- az elkészült cselekvési tervet az NSZFH- nak elektronikus úton meg kell küldenünk az if622@nive.hu e-mail címre.
c.) Szakmai együttműködési tevékenység
- együttműködési megállapodás megkötése a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatallal, a GINOP-6.2.2-VEKOP-15, valamint a GINOP-6.2.4-VEKOP/16 kódszámú kiemelt projekt konzorciumvezetőjével, illetve minden együttműködő partnerrel
- köznevelési intézmények, pedagógiai szakszolgálatok, mentorhálózatok, ifjúságügyi, egészségügyi, családügyi és kulturális intézményrendszer, civil szervezetek, önkormányzatok stb. megkeresése a szakterületi együttműködések bővítése érdekében
- a cselekvési tervben meghatározott fejlesztések megvalósítására tematikus munkacsoportok alakulnak tagintézményi szinten, amelyek szükség szerint együttműködnek a téma helyi szakértőivel (pl. Iskolai kortárs kiközösítés megszüntetésére irányuló tevékenységek terén a Családsegítő Központtal, Rendőrséggel, ifjúságsegítőkkel stb.), illetve a projekt keretében bevont külső szolgáltatókkal, külső szakemberekkel (pl. drog prevenciós tevékenységek terén bevont külső szakértőkkel.)
d.) Tanulói készségek és képességek fejlesztése, a képzés hatékonyságát növelő támogatások nyújtása
- készségfelmérés a 9. osztályos tanulók körében a módszertannak megfelelően, amely alapkészségek felmérésére felhasználható, nehézségi szint szerint szintezett mérő feladatokat alkalmazzuk
- tanulócsoportok kialakítása (a Szakképzési Centrum tanulói létszámának legalább 5%-áig) a felmérés eredményeinek figyelembe vételével, az alapkészségek fejlesztése céljából, a következő szempontok szerint:
- létszám, a készségproblémák mélységétől függően 4-10 fő
- összetétel: heterogén, a helyzetfelmérés figyelembe vételével, nem, egyéni nyilatkozatban felvállalt etnikai hovatartozás és teljesítmény alapján.
- munkamódszer: csapatmunka, együttműködés és kölcsönös támogatás és segítségnyújtás
- a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal által koordinált GINOP-6.2.2-VEKOP-15 projekt keretében kidolgozott eszközök használata, adaptációja
- az alapkészségek fejlesztését célzó taneszközök, tananyagok, oktatási segédanyagok felhasználása a csoportos foglalkoztatások során
- a tanulói készségek és képességek fejlődését nyomon követő mérési-értékelési keretrendszer adaptálása
- a mérési eredményekre alapozott egyéni fejlesztési tervek összeállítása
- integrált neveléshez kapcsolódó intézményi felkészülés és tevékenységek különös tekintettel iskola szakmai módszertani feltételeinek áttekintésére, valamint az intézményi és egyéni szintű pedagógiai fejlesztéshez, felkészítéshez szükséges pedagógus továbbképzések biztosítására, amely a Pedagógus továbbképzések pontban került részletes kifejtésre
- mentori szolgáltatás biztosítása a tanulócsoportokban résztvevő diákok számára külső szolgáltató közreműködésével, amelynek keretében a külső szakértő részt vesz a tanulócsoportok kialakításában, az iskolán kívüli kezdeményezésekre, együttműködési lehetőségekre is építő rendszeres, tervezett, egyéni igényekre reagáló személyre szabott fejlesztést, pedagógiai és életvezetést segítő kapcsolatot, egyéni és csoportos mentorálási lehetőséget biztosít a diákok számára, valamint folyamatosan együttműködik a tanulócsoportokat működtető pedagógusokkal.
- a tanulócsoportok kialakítása során törekednünk kell arra, hogy minél változatosabb összetételű legyen a csoport. Ugyanakkor az adatnyilvántartásnál figyelnünk kell arra, hogy néhány adat „érzékeny adatnak” számít. Ilyen pl. az etnikai hovatartozás. Itt tisztában kell lennünk azzal, hogy a roma származás olyan különleges személyes adat, amely kizárólag csak az érintettek önkéntes és írásbeli, egyedi hozzájárulása alapján kerülhet rögzítésre. A hozzájárulás akkor tekinthető megadottnak, ha az megfelelő tájékoztatáson alapul. A tájékoztatás során információt kell nyújtanunk a tanulóknak a projektről, annak céljairól, a zajló fejlesztésekről és azok hasznosságáról. Információt kell adni továbbá arról, hogy mit jelent az adatnyilvántartás, az adatkezelés, és írásos nyilatkozatot / engedélyt ajánlott kérnünk roma tanulóinktól. Ennek megfelelően a személy projektbe való belépésétől kezdve rendelkeznie kell olyan dokumentummal, melyben az érintett hozzájárul ahhoz, hogy őt roma tanulóként definiálják.
- összegzés elkészítése a kialakított tanulói csoportok eredményeiről, tapasztalatairól minimum féléves időközönként, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal által koordinált GINOP-6.2.2-VEKOP-15 projekt iránymutatásai szerint.
e.) Tanulói életpálya-építést szolgáló intézkedések, továbbá az intézményi szintű pályaorientációs tevékenység bevezetését és működtetését támogató tevékenységek megvalósítása
A szakképzési centrum tanulói összlétszáma 5.000 fő, amelynek minimum 5 %-át, azaz 250 főt3 bevonunk tanulócsoportok kialakításába.
A tanulói csoportokba azokat a tanulókat vonjuk be, akik az iskolai lemorzsolódással leginkább veszélyeztetettek, valamint a Szakképzési Hídprogramban tanulókat.
Az életpálya-építés elemei:
- az oktatás világából a munka világába való hatékony és eredményes átlépés támogatása a pályaválasztási tanácsadás, a pályaszocializáció és helyi, intézményi szintű pályaorientációs rendszerek kialakításával
- helyi, intézményi szintű pályaválasztási, pályaorientációs programok megvalósítása
- a tanulói pályaorientációt és életpálya-építést szolgáló tevékenység eredményes megvalósítása képzett szakemberállomány, szakértői team együttműködésével
A tanulói csoportok kezelésében, vezetésében olyan módszertanokat kell alkalmaznunk, amelyek kevéssé jelennek meg az ismeretátadás hagyományos módszerei között és a célcsoport érdeklődését növeli, erősíti – tehát számukra szokatlan, munkáltató, gyakorlati szempontú módszerekhez folyamodunk.
Alternatív módszerek alkalmazását az is indokolja, hogy a projekt keretében olyan oktatási eszközrendszer kerül beszerzésre, amely szükségessé is teszi a módszerváltást.
A tanári szerep is megváltozik, az iskola szerepe is átértékelődik kissé. Az iskola az alternatív infrastruktúra és az alkalmazását lehetővé tevő pedagógiai-módszertani ismeretek biztosítója. Az oktató direkt vezetői szerepe megszűnik, inkább a tanulók munkájának szervezője, a folyamatos támogatás, tanácsadás, segítségnyújtás az elsődleges feladata.
Az alkalmazni tervezett alternatív módszerek közül a legfontosabbak:
- Kooperatív módszer: A tanulók 4-6 fős kiscsoportokban tanulnak, egymást segítik a tanulásban. Fejlődnek a szociális készségeik, képesek lesznek együttműködve, csapatként funkcionálni mindazon túl, hogy ismereteket sajátítanak el és intellektuális készségeik (pl. a gondolkodási készség, a matematikai készség) is fejlődnek. Ezzel a módszerrel manuális készségek is fejleszthetők, mivel a társaktól ellesett vagy társak által demonstrált tevékenység elsajátítására motiváltabbak a tanulók.
- Projekt módszer: Feladatunk, hogy megismertessük a tanulókkal a felfedező/problémamegoldó tanulás élményét. A problémafelvetésnek olyannak kell lennie, amely ösztönzi a tanulókat az információgyűjtésre, információrendszerezésre, hogy megalkothassák saját modelljeiket, azokat kipróbálhassák, és egy szubjektív értékelési folyamat során saját maguk értékeljék az eredményt. A módszer, természetétől fogva is szokatlan lehet néhány résztvevőnek, mivel az oktatók és tanulók közös tervező és kivitelező munkáját feltételezi. Ilyen értelemben egy összetett feladat megoldása felnőttek és gyerekek kollektív, gyakorlat-központú együttműködésével történik. Ugyanakkor fontos az egyéni teljesítmény, hiszen mindenki az érdeklődésének megfelelő, a tapasztalatait legjobban hasznosító feladatot végez, amellyel hozzájárul a csoport munkájához.
- Csapatmunka: Olyan jellegű feladatoknál is, amelyek kutatómunkát, információgyűjtést, vagy alkotómunkát, esetleg prezentációt igényelnek, szintén bátorítjuk a tanulókat az elsajátított team-készségek alkalmazására. A tanmenetek kidolgozásánál külön figyelmet fordítunk olyan feladatok alkalmazására, kidolgozására, amelyek elősegítik vagy szükségessé teszik az együttműködést, a csapatmunkát.
- A feladatok, eljárások, munkaformák kidolgozásánál oda kell figyelnünk az együttműködés minőségére és támogatást nyújtani a tanulócsoportoknak, hogy a csoporton belül hatékonyan megosszák a feladatokat, kellően előkészítsék a döntéshozatalt, és segíteni őket abban, hogy a döntéseikért vállalni tudják a felelősséget. Ezáltal erősítjük a társak iránti, illetve a saját munka iránti elkötelezettséget.
- Elsősorban a fentiek miatt kell fejlesztenünk a tanulók problémamegoldó készségeit, az értékelési folyamat alkalmazása miatt pedig az objektív kritériumok alapján működő kritikus gondolkodás képességét. Ez azonban nem elegendő, ahhoz, hogy működőképes tanulócsoportokat tudjunk létrehozni, a tanulók alapkészségeit is fejlesztenünk kell. Nagy hangsúlyt kell fektetnünk a szövegértésre, szövegalkotásra, számolási készségekre, az írásbeli és szóbeli anyanyelvi kommunikáció fejlesztésére, digitális írástudásra, mint alapkészségre.
- Az alapkészségek komplex fejlesztésével elérhető, hogy a tanulás hatékonyabbá és élményszerűbbé válik. A szövegértés, szövegelemzés képességének fejlődése azt is lehetővé teszi, hogy tantárgyakon átívelő programokat alakítsunk ki, ezáltal megmutassuk tanulóinknak, hogy hogyan függenek össze az egyes tudományterületek, határtudományok.
- A tanulócsoportok előrehaladását, eredményeiket folyamatosan nyomon követjük. Az egyes tanulócsoportokat támogató pedagógusok a tapasztalatokat folyamatosan megosztják egymással, és figyelemmel kísérik a jó gyakorlatokat. A GINOP-6.2.2-VEKOP-15 felhívás keretében kialakított iránymutatás alapján legalább félévente összegzést készítünk a tapasztalatokról, és megküldjük a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal, valamint a fenntartó részére.
f.) Intézményfejlesztési tevékenység
- intézményfejlesztési tervet dolgozunk ki az elkészült cselekvési terv alapján, amely tartalmazza az intézmény fejlesztésére irányuló tevékenységeket, illetve azok végrehajtási ütemtervét a projektmegvalósítás időszakára
- adaptáljuk a GINOP-6.2.2-VEKOP-15 konstrukció keretében kidolgozott módszertanokat, és gondoskodunk helyi, szervezeti szintű bevezetéséről
- megtervezzük az intézményfejlesztési tevékenységek intézményi és centrumszintű monitoring tevékenységét, illetve a fenntartói szintű monitoring terén együttműködünk a monitoring események hatékony és gördülékeny lefolytatása érdekében
- az intézményi szabályozó alapdokumentumok (SZMSZ, pedagógiai program, házirend) felülvizsgálata, szükséges szintű módosítása a végzettség nélküli iskolaelhagyás hatékonyabb kezelése érdekében, a centrum szintű cselekvési terv megvalósítása érdekében,
- az alapkészség-fejlesztés tagintézmény szintű megoldási tervének kidolgozása és megvalósítása, illeszkedve az éves országos kompetenciamérést (OKM) követő esetleg elkészítendő intézkedési tervhez. (2062012. (VIII. 31.) EMMI r. 80. §.)
g.) Pedagógus továbbképzések
Kialakítjuk a célok eléréséhez szükséges humánerőforrás tervet és továbbképzési tervet, és gondoskodunk arról, hogy a nevelőtestület érintett tagjai és a pedagógus munkakörben foglalkoztatott érintett szakemberek részt tudjanak venni a továbbképzéseken folyamatos szakmai fejlődésük érdekében. A továbbképzési tervben különös figyelmet fordítunk a tanulói lemorzsolódás mérséklését szolgáló tanulói alapkészségek és képességek fejlesztésére felkészítő, továbbá a pályaorientációs célú tevékenységek biztosítására felkészítő pedagógus továbbképzésekre
- Indok: a lemorzsolódás csökkentéséhez, a minőségi oktatáshoz szakmailag és módszertanilag az átlagosnál felkészültebb, befogadóbb, nyitottabb, rugalmasabb pedagógusokra van szükség, ennek egyik eszköze a továbbképzéseken való szakmai fejlődés lehetősége;
- Tervezés: annak érdekében, hogy tanáraink megkaphassák a számukra szükséges továbbképzési lehetőséget humánerőforrás terv és továbbképzési terv kialakítására/módosítására van szükség;
- Igényfelmérés: felmérjük, hogy pedagógusaink körében kik szeretnének részt venni, illetve a munkaközösség vezetők/szakmai igazgató-helyettesek kiket javasolnak a program keretében lebonyolításra kerülő továbbképzéseken való részvételre;
- Szervezés (vezetők): a továbbképzések szervezése során a pedagógusok mellett külön figyelmet fordítunk a vezetőkre, akik vezetői szinten koordinálják a lemorzsolódás elleni küzdelem során szükséges beavatkozások végrehajtását, valamint hosszú távon biztosíthatják a cselekvési tervben foglaltak megvalósulását. A Szakképzési Centrum maximum 15 fős vezetői csapata számára vezetői továbbképzésen vesznek részt, melynek keretében hangsúlyozottan jelennek meg az alábbi témakörök:
- Az oktatás világából a munka világába való hatékony és eredményes átlépés támogatása
- a munkaerő-piaci kulcskompetenciák, a pályaválasztási tanácsadás, pályaszocializáció, a helyi pályaorientációs programok megvalósítása
- együttműködés a gazdasággal a duális szakképzés minőségi fejlesztése érdekében;
- Szervezés (pedagógusok): terveink szerint intézményi szinten további minimum 86 fő4 pedagógus akkreditált módszertani továbbképzésbe vonására nyílik lehetőség;
- Szervezés (speciális szakmai):
- a LEGO robot program oktatásba történő hatékony integrálása érdekében 2 fő pedagógus számára biztosítjuk a Mobilrobotok az iskolában című továbbképzésen való részvétel lehetőségét,
- a Digitális Közösségi Alkotóműhely (DKA) speciális működtetése érdekében 2 fő pedagógus számára biztosítunk továbbképzést
- Beosztás: tervet készítünk arról, hogy ki, mikor vehet részt az egyes továbbképzéseken;
- Helyettesítés: a továbbképzési terv alapján megszervezzük a helyettesítés rendszerét.
h.) Eszköz- és infrastruktúrafejlesztések
- Beszerzés:
- informatikai eszközök és a hozzájuk kapcsolódó licencek az igényfelmérés eredményének figyelembe vételével
- LEGO robot oktatási rendszerre épülő programozási (informatika) kísérleti pedagógiai program megvalósításához szükséges eszközök
- 1 db Digitális Közösségi Alkotóműhely (DKA) kialakítása (infrastrukturális fejlesztés, továbbá a technikai elvárások figyelembe vételével a műhely berendezése)
i.) Projekt előkészítési tevékenységek
- A projekt teljes rendszerének átláthatósága és koherenciája érdekében elkészítjük a projekt megvalósíthatósági tanulmányát, összeállítjuk a Projekt Irányítási Kézikönyvet.
- felmérjük, hogy milyen humán és tárgyi infrastruktúra áll a rendelkezésünkre, minőségi és mennyiségi felmérése a fejlesztési igények meghatározása céljából;
- közbeszerzéssel kapcsolatos tevékenységek, beleértve a közbeszerzési terv elkészítését is
j.) A projekt menedzsmentjével kapcsolatos tevékenységek, a projektszervezet kialakítása
- a projektmenedzser, a pénzügyi menedzser, szakmai vezető és a szakmai munkák ellátását segítő humánerőforrást biztosítása (szakmai megvalósítók, pedagógusok, oktató-nevelő munkát segítő alkalmazottak) a projekt teljes időtartama alatt
- a projekt-megvalósítók számára külső szakértői szolgáltatás biztosítása szakmai felkészültségük színvonalának emelése érdekében (továbbképzés)
k.) Egyéb, a projekt megvalósításával összefüggő általános tevékenységek:
A projekt során megvalósítandó kommunikációs tevékenység
- a projekt egységes kommunikációjának kialakítása (lásd: 5. pont A nyilvánosság biztosítása, kommunikációs tevékenység)
- workshop szervezése 2 alkalommal, szakképzési centrumok, NGM, NSZFH és más szakmailag releváns együttműködő intézmények meghívott képviselőinek részvételével, a jó gyakorlatok kialakítása, tapasztalatcsere lehetőségének megteremtése érdekében
A szakmai megvalósítást támogató egyéb tevékenységek
1. Drog prevenciós, egészség-megőrző, mentálhigiénés, szexuális felvilágosító tevékenység, melynek megvalósítása során külső szolgáltató segíti munkánkat. E feladat ellátása különösen az alábbi elvárások mentén zajlik:
- a célcsoporttagok számára foglalkozások megtartása,
- a foglalkozásokhoz tananyag, munkafüzetek, videofilmek, vendégszereplők (pl. rendőr) biztosítása,
- tanári karral, valamint a szülőkkel való folyamatos és rendszeres kapcsolattartás (pl. tantestületi üléseken, szülői értekezleteken)
- kortárs segítő program adaptációja, pilotképzés
2. Mobilitási rendszer kialakítása tematikus munkacsoportban
- belföldi és külföldi, tanári és tanulói, testvériskolai kapcsolatok kialakítása
- a korai iskolaelhagyás elleni küzdelem területén való egymástól tanulás
- motiválás, versenyeken való részvétel érdekében
3. Iskolai kortárs kiközösítés megszüntetésére irányuló és zaklatás ellenes iskolai tevékenységek megteremtése tematikus munkacsoportban
- a jelenség feltárása helyi szinten
- tagintézményi szintű program összeállítása szükségletek szerint
- a program tartalmának kidolgozása iskolapszichológussal, rendőrkapitánysággal, családsegítőkkel stb. közösen
- a program adaptálása osztályfőnöki órai keretekre
4. Nyári vagy iskola/tanítási időn kívül megszervezett felkészítő tanfolyamok (korrepetálás céljából)
- tanulási nehézségekkel küzdő tanulók segítése (tanulástechnikai segítség, ismeretek frissítése, megerősítése stb.)
- pótvizsgára felkészítés
5. A szabadidő hasznos eltöltését támogató, iskolai kötődést motiváló, tanulást támogató programok szervezését és megvalósítása (közművelődési, ill. „tanoda” típusú foglalkozások a kollégiumokban, ill. tanórán túl).
A szabadidős tevékenységek keretében lehetőség nyílik segíteni a diák formálódását, fejlődését Ez pedagógiailag kedvező hatású, hatékony prevenciós eszköz A tevékenység külső szolgáltató segítségével kerül megvalósításra az alábbiak szerint:
- program- és ütemterv összeállítása, jóváhagyása a Szakképzési Centrum által,
- a résztvevők étkeztetésének, utaztatásának biztosítása, amennyiben szükséges,
- a feladat ellátásához szükséges eszköz- és humánerőforrás biztosítása.
6. Közösségi tér kialakítása: a kollégiumok projektfeladatokhoz és projektcélokhoz kapcsolódó mértékű, az iskolai közösségépítést, tehetséggondozást és hátránykompenzációt szolgáló tevékenységek biztosításához kapcsolódó infrastrukturális fejlesztése, és eszközbeszerzése
Kötelező vállalások, monitoring mutatók
A pályázati felhívással összhangban a projekt kötelező vállalásai és indikátorai a következők:
Kötelező vállalások
Vállalás | Célérték | Célérték elérésének időpontja | Igazolás módja |
Alapkészség fejlesztése céljából kialakított és működtetett tanulócsoportokban résztvevő tanulók száma | 5.000 fő tanulói összlétszámból 250 fő5, a tanulói összlétszám minimum 5 % | projekt fizikai befejezése | tanulólétszám igazolása jelenléti ívekkel |
A tanulmányi eredmények javulása a tanulócsoportok esetében A bázisértéket a 2018/2019. tanév I. féléves tanulmányi eredményei,a célértéket a 2019/2020. tanév végi eredményei jelentik. | a cselekvési tervben megadandó vállalt érték | projekt fizikai befejezése | eredményjavulást alátámasztó bizonyítvány, napló |
A középfokú végzettség nélküli tanulói jogviszony megszűnési számának csökkenése az adott évfolyamon belépők számához viszonyítva. | a cselekvési tervben megadandó vállalt érték | projekt fizikai befejezése | statisztikai adatszolgáltatás |
Mérföldkövek
Mérföldkő | Output | Teljesítés határideje |
Helyzetértékelési dokumentum, Cselekvési terv | Helyzetértékelési dokumentum Cselekvési terv |
Támogatási szerződéskötést követő 120. naptári nap |
Tanulócsoportok létrehozása, tevékenységük elindítása | tanulócsoportok létrehozását, létszámát és tevékenységüket alátámasztó dokumentum | 2018/2019 tanév kezdetéig |
Pedagógus továbbképzés | igazoltan teljesített továbbképzések centrumszintű összegzése | projekt fizikai befejezése |
Cselekvési terv értékelése és felülvizsgálata | felülvizsgált cselekvési terv a megvalósítás szöveges értékelésével | projekt fizikai befejezése |
Indikátorok
Indikátor neve | Mértékegység | Célérték | Célelérés dátuma | Az adatforrás megnevezés |
Kompetenciaalapú képzésekhez kidolgozott új tananyagok, módszertanok száma | db | Célérték nélkül | ----- | - GINOP 6.2.1 |
Kompetenciaalapú képzésekben bevezetett új tananyagok, módszertanok száma | db | Célérték nélkül | ----- | - GINOP 6.2.1 |
Tananyagok alkalmazását célzó képzéseken részt vevő szakemberek száma | fő | 86 fő6 | projekt fizikai befejezése | pedagógus-továbbképzési szerződések, jelenléti ívek GINOP 6.2.2 |
Tananyagok alkalmazását célzó képzéseken képesítést, tanúsítványt szerző szakemberek száma | fő | 77 fő7 | projekt fizikai befejezése | A képzés sikeres elvégzését igazoló tanúsítvány GINOP 6.2.2 |
1 A tanulólétszám számításakor a 2016. októberi oktatási statisztikai adatszolgáltatás nappali tagozatos tanulóinak adatait vettük alapul. (5.000 főx0,05=250 fő)
2 A képzésben résztevő pedagógusok számának meghatározása: pedagógus munkakört betöltő, fő munkaviszonyú (határozott vagy határozatlan időre szóló), teljes vagy részmunkaidőben foglalkoztatott pedagógusok 2016. évi számát vettük alapul. (428 fő pedagógus legalább 20%-a, 428x0,2=85,6)
3 A tanulólétszám számításakor a 2016. októberi oktatási statisztikai adatszolgáltatás nappali tagozatos tanulóinak adatait vettük alapul. (5.000 főx0,05=250 fő)
4 A képzésben résztevő pedagógusok számának meghatározása: pedagógus munkakört betöltő, fő munkaviszonyú (határozott vagy határozatlan időre szóló), teljes vagy részmunkaidőben foglalkoztatott pedagógusok 2016. évi számát vettük alapul. (428 fő pedagógus legalább 20%-a, 428x0,2=85,6)
5 A tanulólétszám számításakor a 2016. októberi oktatási statisztikai adatszolgáltatás nappali tagozatos tanulóinak adatait vettük alapul. (5.000 főx0,05=250 fő)
6 A képzésben résztevő pedagógusok számának meghatározása: pedagógus munkakört betöltő, fő munkaviszonyú (határozott vagy határozatlan időre szóló), teljes vagy részmunkaidőben foglalkoztatott pedagógusok 2016. évi számát vettük alapul. (428 fő pedagógus legalább 20%-a, 428x0,2=85,6)
7 A projekt keretében a tananyagok alkalmazását célzó képzéseken részt vevő szakemberek legalább 90%-a. (86x0,9=77,4)